Framtid i Jokkmokks kommun

När ungarna tar slut.

Kategori: Framtid i Jokkmokks kommun

Jag har under helgen gått igenom en del gamla kort från när ungarna var små. Från början av 1990-talet. Kort på ungarna och deras kompisar.
 
Och funderat lite vad som hänt i Jokkmokks kommun sen jag själv var i den åldern. Och det är ingen munter fundering.
 
I min årgång så har 90% av de som gick grundskolan med mig i Vuollerim tvingats flytta för att det inte har funnits arbeten Och det har som jag tidigare skrivit varit en målmedveten politik från Sveriges riksdag och regering.
 
Men det som jag blir så beklämd över är att den utvecklingen har ökat takten de senaste 20 åren. När jag ser på bilden på ungarna i skogen så ser jag att bara ett par stycken av dom finns kvar i kommunen. 20 år senare.
 
Och det handlar inte om att de ville bort från Jokkmokk. Det handlar om att det inte tillåtits att skapa jobb i vår kommun trots att vi skickat 100-tals miljarder till statskassan från de statliga företagen i vår kommun de senaste 20 åren.
 
Arbetslösa föräldrar har tvångsförflyttats med sina ungar till områden där det tillåtits att skapa jobb. Ungdomar har skaffat sig gedigna utbildningar till arbeten som aldrig tillåtits i glesbygden.
 
1960-talets jättelika tvångsförflyttningar och nedmontering av glesbygden har aldrig slutat utan tvärsom, det pågår med en kraft som aldrig tidigare. Och det är så förbannat tyst.
 
Jag skriver nu också med tanke på att det är valår i år. EU, riksdag, landsting, kommun. Kommun och landstingspolitiker träffar vi ju på ute på byn. Även om det i stort sett inte händer något i Jokkmokk kommun så är ju dessa människor tillgängliga.
 
Men de andra. EU-politikerna vem vet vilka de är. Har vi ens sett dom på bild. Och riksdagspolitikerna, dom har vi väl bara sett på bild sen förra valet.
 
Men i slutet av augusti så börjar dom svärma. Med start på höstmarknaden. Det är nog ett tufft jobb. Tre veckors svärmning vart fjärde år. Sen går dom i välbetald dvala i 4 år.
 
Och under tiden så tror vi att de gör något för oss i Jokkmokk och Norrbotten. Men finns det någon som vet vad de har gjort för oss sen förra valet?
 
Och vad är skillnaden för oss mellan de olika partierna i riksdagen? För Jokkmokks kommun har det sett likadant ut oavsett det har varit högern eller sossarna som styrt landet. Eller är det nån som ser skillnaden?
 
Kanske den tid är förbi då vi alls ska bry oss att rösta i riksdagsvalet utan koncentrera oss på kommun och landsting där det kanske fortfarande finns möjlighet att påverka.

Roland Boman i Framtiden.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: