Framtid i Jokkmokks kommun

SD och M

Kategori: Framtid i Jokkmokks kommun

Det har ju alltid odlats en bild från journalister och maktens företrädare att de som röstar på SD dels är missnöjda, lågutbildade äldre arbetare och dels ungdomar som står lite utanför.
 
Samtidigt så visar forskning att de är dessa grupper som inte brukar rösta i samma utsträckning som andra. Men hur går då ekvationen ihop i detta val. Ja den kanske inte går ihop.
 
Ett parti som fått en hel del intern kritik för sin politik i fråga om invandring/flyktingmottagning är M. Och Fredrik Reinfeldt har alltid försvarat ett öppet Sverige. Men missnöjet har funnits och finns i moderatleden.
 
Och vad gäller FP så gjorde de ett starkt val när Leionborg var ut om hårdare tag i samband med ett riksdagsval.
 
Om man ser hur rösterna har flyttat så är M den stora förloraren tillsammans med PP, Fp och Junilistan. I antalet röster. SD har ökat med nästan 250000 röster. Hela den rödgröna sidan har ökat. Och en halv miljon fler har röstat denna gång.
 
Så frågan jag ställer mig är, är SD framgångarna enbart att man lyckats mobilisera det som sägs vara deras väljarkår. De bittra, de som inte brukar rösta osv. Jag tror inte på det.
 
Jag tror att SD har sina väljargrupper överallt i samhället och jag tror också att en hel del av moderaternas tillbakagång beror på att deras väljare flyttat till SD. Få se om någon journalist eller annan allvetare nånsin kommer att lansera en sån teori. Eller om det är den invanda teorin som gäller.

Roland Boman i Framtiden
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: