Framtid i Jokkmokks kommun

Miljöpartigruvningar.

Kategori: Framtid i Jokkmokks kommun

Gustav Fridolin (MP-språkrör) var till Jokkmokk under marknadstorsdagen för att träffa folk och dra lite om partiets gruvpolitik. Och det han säger om gruvor här och i allmänhet skiljer sig inte så mycket från vad de flesta av oss tycker.
 
Mer lokalt inflytande på processen. Mer inflytande för de berörda, samebyar, jordbrukare, skogsägare osv. Det är olämpligt med en gruva i Kallak, tycker han också. Men inget "Stopp till gruvor i Jokkmokks kommun."
 
Men i övrigt så har MP i stort samma gruvpolitik som de övriga riksdagspartierna.
 
Så jag tror att det är ett långt steg från vårat "lokala hojt" i Jokkmokk till att i en regeringsförhandling som MP kommer att sitta i efter nästa val, kräva såna utfästelser som att det inte ska bli en gruva i Kallak för att ta ministerposter. Jag tror inte ens att det existerar.
 
Däremot så vore jag glad om de krävde förändringar i minerallagen. Och det pratas om sånt. Men vad jag förstod på mitt korta samtal med Fridolin så finns inte detta med regionala, kommunala fonder med vinster från gruvnäringen med just nu. Och det är väl en av de viktigaste frågorna.
 
Det är väl också så att eftersom MP är ett storstadsparti så kommer de ju att kruta på i storstadsdjungelens frågor i valen i höst.  Bla. annat trafikfrågor i Stockholm. Jag såg förra språkrörskan på tv om just detta med Infart, Bortfart. Inge fart i Stockholm eller vad det nu heter. Trafikprojekt som betalas av Jokkmokks kommun och övriga inlandet.
 
MP fick 74437 röster i kommunvalet i Stockholm senast och i Jokkmokk 283 röster. Så även om jag hoppas på  valfrågor från de landsdelar som försörjer Sverige, så tror jag verkligheten är annars även för MP. Så det blir nog "Lokalt Hojt". Det som lovas i Jokkmokk stannar i Jokkmokk. Och det gäller för alla riksdagspartier.

Roland Boman i Framtiden.
 

Kommentarer

  • Terje Boqvist säger:

    Ingen gruva i Kallak, men inget stopp för gruvor i Jmk, säger Fridolin. Jag undrar var en gruva skulle få plats i Jmk:s kommun, (önskvärt vore att malm också fanns där...) eller en typ
    "turistanläggning"? Men visst gäller det förhandlingar om ministerposter, tror jag också makten hägrar och vissa utfästelser "glöms bort". När ska vi i Jmk också börja kompromissa för att tillsammans driva utvecklingen framåt? Jmk:s Facebooks näringslivs åsikterna tycker jag, har kört fast! Omså hur ska man komma framåt?

    2014-02-13 | 22:58:07

Kommentera inlägget här: