Framtid i Jokkmokks kommun

Journalistik, bojkott och vår själ.

Kategori: Framtid i Jokkmokks kommun

Det märks att vi Jokkmokksbor längtar till marknaden. Det märks att Jokkmokks Vintermarknad är själen hos de flesta av oss. Att angripa Vintermarknaden är som att hugga oss i ryggen.
 
Det finns få attraktioner i vår värld som ger lokalbefolkningen en sådan gemenskapskänsla och samhörighet som Jokkmokks Vintermarknad. Även de som knappt tycker att de hinner ut är ändå med på många sätt och sätter Jokkmokk i världens mitt.

Därför kan det bli lite övertryck i debatten när vår själ ifrågasätts. Artiklarna i NSD fick en hel del kritik. Själv tyckte jag att det var vanlig journalistik som beskrev en del av problematiken i vår kommun. Däremot så förstod jag inte krigsrubriken. Och rubrikerna görs vad jag förstår inte av den skrivande journalisten.
 
Det kan också vara så att jag är påverkad av 1990-talets nidskrivande journalister både från NSD och NK som verkligen gav prov på bottenskrapet av journalistik. Så som sagt var, jag tyckte artiklarna var sakliga och välskrivna. Men det är upp till betraktaren osv.
 
Men det här med bojkott då. Och det är upp till var och en att utnyttja Vintermarknaden på sitt sätt. Jag har skrivit om det tidigare, men vi tar om det på ett nytt sätt. Jokkmokks Vintermarknad har alltid varit en mötesplats för alla. Den är alla vi som bor här och besökares mötesplats. Den är inte Jokkmokks kommuns eller kommunpolitikens Vintermarknad. Och har aldrig varit.
 
Det är människornas och mötenas Vintermarknad. Därför känns det så märkligt att ett fåtal får rubriker för att de bojkottar oss som bor här i denna vackra kommun och alla tillresta.
 
För att de bojkottar våran själ. I stället för att möta människor.
 
Men sen då. Vad är nästa steg. Sen de bojkottat vår Vintermarknad och oss. Vill någon att det ska se ut som på bilden. En buss på parkeringen.
 
Jag vet hur viktig Vintermarknaden är för vårt lokala näringsliv, våra föreningar och många enskilda. Både ekonomiskt för företag och föreningar. Många föreningar skulle få stora ekonomiska problem om marknaden skulle börja blöda. Och det drabbar direkt våra ungdomar i verksamheten.
 
Många av våra företag har årets största omsättning under dessa dagar. Intäkter som gör att de kan hålla igång sin verksamhet och servicen till oss på en bra nivå.
 
Och för många enskilda är det den helg då man träffar släkt, vänner och bekanta som bor avsides i andra delar av landet och världen. Kanske enda gången på året man möts.
 
Jokkmokks Vintermarknad är vår själ och vårt syre som gör att vi går vidare. Det kommer ingen att kunna ta av oss. 
 
Vi syns på Jokkmokks Vintermarknad.

Roland Boman i framtiden.

Kommentarer

  • Ludde Wästfelt säger:

    "Det kan också vara så att jag är påverkad av 1990-talets nidskrivande journalister både från NSD och NK som verkligen gav prov på bottenskrapet av journalistik".
    Månne om jag ska ta med detta i CV:n..? :)//Ludde nidskrivare.

    Svar: Men Ludde. Inte var det du. Alla hade nog gillat om du blivit stationerad här. Men ibland är det skönt att få vara långsint.
    Framtid i Jokkmokks kommun

    2014-02-05 | 13:22:42
  • Anonym säger:

    Problemet med skriva kommentarer är att glimten i ögat inte går att förmedla... Jag önskar ALLA i hemkommunen en trivsam och varm marknad. Glöm inte att krama om varandra!

    2014-02-05 | 13:36:51

Kommentera inlägget här: