Framtid i Jokkmokks kommun

Medborgardialog.

Kategori: Framtid i Jokkmokks kommun

Ikväll var det medborgardialog nr. 2 om gruva eller ej i Jokkmokk. Upplägget var bra med inledning från myndigheter, rennäring, gruvbolag osv. Bra och tydlig information från berörda.
 
Även pauskaffet med tillhörande brödskiva var bra.
 
Sen kom frågestunden med flera frågor. En del blev som fördjupning av inledningsdragningarna från de berörda. Andra var nya och klargörande i en del frågor.
 
Däremot, om jag får vara kritisk så tycker jag att moderatorn tog upp väl så mycket av tiden för sina egna resonemang, och kanske mycket upprepade sig själv i långa utlägg.
 
Och personligen har jag svårt för att det i slutet blev en batalj mellan Jimabs företrädare och en som anser sig oförrättad av denne. De påståenden som skickades ut hade de flesta på mötet ingen aning om vad det var och en del som togs upp ska ha skett för ett och ett halvt år sen. Jag har svårt att de vad det tillförde dialogen. Jag har den uppfattningen att det var sånt vi skulle komma bort ifrån.
 
Så sammantaget. Det började bra när de inbjudna fick redovisa sina ingångar. Men sen tappades greppet och i slutet blev det tyvärr lite Facebook- avarter av dialogen. Nånå, det blir säkert bättre nästa gång.
 
Roland Boman i Framtiden.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: