Framtid i Jokkmokks kommun

Betraktelse över en fördom.

Kategori: Framtid i Jokkmokks kommun

Ibland när jag läser diverse inlägg om gruveriet så blir jag som glad.
Inte kanske över själva inlägget, utan kanske mera att jag får en av mina bättre fördomar bekräftad.
 
Jag har ju alltid tyckt att vi som bor eller har bott i den här kommunen och format våra själar i denna fantastiska trakt, oss har det alltid varit lätt att förstå och komma till tals med. Och detta gäller kanske i många andra inlandskommuner häruppe.
 
Så när jag läser inläggen både för och emot gruveriet som är skrivna av sådant folk, alltså närvarande kommunmedborgare och de av er kommunmedborgare som har förskingrats över världen så förstår jag vad som menas.
 
Vilket inte innebär att jag tycker som alla, men jag förstår vad som menas. Och det verkar som det är så överlag.
 
Men så kommer dom som bedömer Jokkmokk från en själlös horisont som aldrig har varit den Jokkmokkska. De som ofta kräver oss på förklaringar om varför vi ska få bo här, varför vi skriver och tycker så, de som argumenterar för att Jokkmokk på olika sätt ska utsättas för det ena och det andra. Alltså någon sorts nykolonialister kan man väl kalla dom. Dom har jag många gånger svårt att förstå.
 
Och det är det som gör mig som glad, att jag ser den stora skillnaden. Mellan oss som har själen i Jokkmokks kommun och de andra! Oavsett ståndpunkt i gruvfrågan. Och jag är glad att jag fått den fördomen bekräftad.

Roland Boman från en fördomsfull Framtid.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: