Framtid i Jokkmokks kommun

Framtid, våld och ockupation

Kategori: Framtid i Jokkmokks kommun

Nu har jag också sett de omtalade våldsfilmerna från Kallak. Och de var ju lika upprörande som stenen, meteoriten eller vad det nu var efter Knabbevägen.
 
Jag som funnits ett tag i vår kommun funderar över en sak och det är inte sång och dansinslagen som visades.
 
Jag vet att alla vi som bor här har sett varandra någon gång även om vi inte känner varandra.
 Så varför sa ingen av alla dessa Jokkmokksbor som deltar i vägblockaden och övernattar och tillbringar sin tid där åt fridstörarna. Jag har sett några generationer växa upp och faktiskt själv en gång varit ung. Vilket jag har upptäckt att alla som skriver här inte har varit. Ung menar jag.
 
Men jag vet ju att om någon av alla dessa vägblockerande Jokkmokkare hade sagt åt pojkarna ungefär så här.   " Hör ni, sluta svamla, ta en kopp kaffe och far sen hem och lägg er." Då hade dom gjort det. Slutat svamla, druckit kaffe och farit hem och lagt sig.
 
Så varför sa ingen Jokkmokksbo åt dom? För visst är det väl så att det finns en stor mängd människor från orten som tältar däruppe och visar vår ståndpunkt.
 
För så har det ju alltid varit. Ni har ju hört talas om hur Hormoslyret stoppades i skogarna runt Messaure. Det var kloka människor från Jokkmokks kommun som ställde sig på hyggena när giftplanen skulle bespruta och såg till att skogsförgiftningen stoppades.
 
Jag och några kamrater deltog i stoppandet av ett minikraftverksbygge i Messaurebäcken. Vi hade listor ute runt om i vår kommun som sade Nej. Kravet för att du skulle få skriva på var att du var kommuninnevånare och minst 15 år gammal. Nästan 3000 underskrifter som sa att nu är det slut med vattenkraftutbyggnad i Jokkmokks kommun. Det var i mitten av 1980-talet.
 
Så jag ställer mig frågande till varför ingen Jokkmokkare på fältet skickade hem pojkarna.
 
För det kan väl inte vara så skrämmande att det inte fanns några Jokkmokkare där förutom pojkarna.
 
För det kan väl inte vara så skrämmande att det är som vanligt, så att det är någon från en annan del av Sverige som har ockuperat oss. Våra skogar och våra vatten har mestadels ockuperats av intressen från en annan del av Sverige.
 
Det kan kan väl inte vara så skrämmande att nu ockuperas våra tankar och vårt sinne av folk från en annan del av Sverige som påstår att dom företräder oss.
 
Men det som skiljer de tidigare ockupationerna mot dagens det är att våra kloka, medvetna och upplysta ungdomar tar striden mot den nya tidens ockupanter. Och det är våra ungdomar som är Jokkmokks kommuns framtid.

Roland Boman

Kommentarer

  • Stina säger:

    Håller med att Jokkmokks ungdomar och barn är Jokkmokks framtid men tycker det är väldigt märkligt att du kan uppmuntra ungdomarna att berusade åka ut till Kallak och uttrycka sina åsikter och dessutom kalla dem upplysta och medvetna.
    För det är så jag och säkert fler med mig tolkar ditt citat:
    "Men det som skiljer de tidigare ockupationerna mot dagens det är att våra kloka, medvetna och upplysta ungdomar tar striden mot den nya tidens ockupanter. Och det är våra ungdomar som är Jokkmokks kommuns framtid."

    Svar: Men Stina det är det fina i min värld. Man får ha precis vilken åsikt man vill och tolka allt hur man vill. Men man ska inte förvänta sig eller kräva av andra att de ska tycka likadant.Och jag tycker det är så härligt att våra ungdomar har bestämt sig att vara med i framtidsdiskussionen framförallt på FB där de har en chans att komma ut. Sen ser jag att för många är det tungt att förstå att våra ungdomar tar fajten för vår kommun och sin framtid och inte låter sina sinnen och tankar ockuperas. MVH. Roland Boman
    Framtid i Jokkmokks kommun

    2013-07-29 | 22:12:18
  • Cajsa säger:

    Mycket kloka o tänkvärda ord av en många gånger klok man. Är inte själv aktiv i nätdebatten om gruvans vara eller icke vara men "ramlar över" en del trådar där många av mina vänner gjort inlägg. Tycker att du slår huvudet på spiken i ditt svar på inlägget då det gäller rätten att tycka o att framföra sina åsikter. Den hätska stämningen mellan många debattörer tolkar jag som att det finns alltför många förutfattade meningar rörande den som är av annan åsikt än en själv. Ibland upplever jag det som att om man inte är uttalar Nej-sägare till gruva då är man per automatik Ja-sägare (o antagligen då lika onyanserat Ja-sägare som Nej-sägarna förefaller vara) o därmed har man ingen yttrandefrihet. Nu vet jag att jag genom detta inlägg kommer att kategoriernas att tillhöra Ja-sägarna o egentligen är jag inte brydd i det. Min åsikt o vad jag tänker är alldeles mina egna o jag har all rätt i världen att tycka vad jag vill.

    2013-07-31 | 08:36:55

Kommentera inlägget här: