Framtid i Jokkmokks kommun

Upplysta tider.

Kategori: Framtid i Jokkmokks kommun

Ibland så funderar jag över vår tid och all information som är tillgänglig för oss.
TV, nätet, mobiler. Ständigt har vi tillgång till all information från hela världen.
 
Vi kan ta ställning för än det ena, än det andra. Ha åsikter om rätt eller fel. Vi lever i en tid då vi vet allt om allt.
 
Men frågan är vad vi gör av allt detta. Är vi mer kunniga, mer upplysta än tidigare. Vi vet mer om allt, men har det inneburit att vi blivit klokare.
 
Jag tänkte på det när jag läste den här artikeln från 1957. Då började TV så sakta komma uppöver landet med en kanal. Det fanns Sveriges Radio med kanske 2 kanaler. Dagstidningar fanns i många hushåll, men det var väl hela mediebruset.
 
Biskopen som skrev artikeln tror jag var en upplyst människa. En klok människa. Han hade fått sin erfarenhet genom att möta människor och tala med dom. Och därigenom fått sin syn på livet och människan.
 
Idag kanske man tar in sina intryck genom mediabruset och får kanske inte alltid den förståelse för andra människor och deras liv som kontakten i ögonhöjd ger.
 
Det blev bara en tanke på kvällskvisten. Jag vet inte om ni blev upplysta eller klokare. Men det avgör ni själv.

Roland Boman i Framtiden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: